Daisypath Next Aniversary Ticker

siri mari business 1

Filed under: by: Unknown

walopon aku bekerja jd kuli org kat opis faker nih (gaji ok, skrin komputer pun terlindung leh main internet hari2), tp sebenarnya aku ada satu business. dan business ni nak jd dua dah.

business pertama (kita panggil business X lah) aku lancarkan taun lepas, dan kini dah setaun on the road berjaya menstabilkan kedudukan kewangan aku bile tibanya masa terdesak.

business kedua pulak (business Y) akan dilancarkan bulan depan dan tgh in progress dan aku percaya mampu manjadikan aku jutawan. nnt bile muka aku keluar majalah korang tau lah. hahahaha dan aku akan tetap tak akan bgtau akulah pemilik blog gampang nih.

korang percaya tak kedua-dua busines ni hanya bermodalkan idea dari pala hotak aku je? kikiki mula2 rmai tak caya, tp biler aku citer tetap dowang tak caya, tp bile aku tunjuk profit business yg riban-riban tuh baru dowang percaya.

korang pun boleh business. camne? meh aku ajar cara paling simple. TAPI INGAT KORANG KENA OPEN MINDED PENGSAN TAU

1) pikir satu benda yang korang paling suka dlm hidup korang.
(macam aku suka melukis).

2) dah ada benda tuh? ok pastu korang pikir plak apakah BENDA HIKMAT tu mampu dijual secara mass market atau besar-besaran.
(mcm aku melukis kalo buat painting mampus susah nak jual kan? so cara terbaik buat lukisan praktikal dan org sanggup bayar untuk pkai, dlm kes aku nih lukisan senibina atau architecture)

3) kalo korang nak buat jualan, pikirkan SAPAKAH PEMBELI UTAMA?
(mcm aku of coz la org yg nak bina umah atau bangunan, tp business aku ada specific target audience iaitu org2 yg nak buat renovation saje)

4) jika nak buat jualan, pikirkan APAKAH ALAT UTAMA UNTUK MENGHASILKAN PRODUK korang?
(mcm aku hanya perlukan komputer, printer, dan buku-buku idea saje. so bajet kecik giler)

5) dah ada semua diatas? ok sekarang korang pg pejabat daftar perniagaan dan letak la nama kompeni korang ikut suka. TARA, SATU BUSINESS DAH TERHASIL!


nampak mcm gampang kan? tapi itulah step yg aku buat utk kedua-dua business aku yg dari RM 0.00 kini mampu bg aku RM**,*** dalam masa setaun je.

nnt kita sambung lagi detail, ada soalan?

Regards

Kuih
CEO of X and Y

8 comments:

On August 5, 2008 at 1:54 AM , Nad|ne said...

Ahh gampang aja kok kamu bisa aja melukis deh!

Aku tengok no (1) pon aku dah fail.Chiss!!!

 
On August 5, 2008 at 2:16 AM , AL-BIMA SAKTI said...

salam kenal...

knape ekou tak buat bisness kuih bersiri aje...? aku agak loaded gak hasilnya...

 
On August 5, 2008 at 2:25 AM , Unknown said...

nad,
apa plak, ko punya no 1 adalah suka menulis, itu bukan hobi ko? yg ko suka buat? aku tgk tulisan ko begitu EMO dan kalo digarap dengan teknik menulis yg lebih baik aku percaya ko bole jd penulis yg baik... =)

al,
salam..
aku tak minat jual kuih, leceh, habuk2 tepung, nak bangun pagi, panas2 di oven, perghhhhh hanya makcik2 tahap dewataraya je yg bole buat bisnes kuih niiii

 
On August 5, 2008 at 2:56 AM , Nad|ne said...

errkk... aku menulis BEGITU emo ke, DENGAN emo?

 
On August 5, 2008 at 8:54 AM , S.YanaZ said...

Kuih-muih.
:P

Aku mao jual itu budak2 kelas 2 Hijauuuu.
Agak2 berapa RM aku leh dpt?

 
On August 5, 2008 at 4:19 PM , Ojie said...

hmmm blk nih aku kena kaji bebetul kepala otak aku nih..aku pn mau untung riban2 jugak..
*$$$ sudah ada di mata aku*

s.yanaz..
awk nk jual bdk2 2 hijau yg mana satu? navin kah? persoalannya di sini, mampukan bisnes itu menjadi maju?
hahahaha..

 
On August 5, 2008 at 6:59 PM , Unknown said...

s.yanaz
kuikuikui. kalo ko mau jual budak, aku suggest ko cari black market...tapi aku berada dlm white market so susah nak tolong. tapi aku rasa kalo ko tgk betul2 bebudak kelas hijau tu aku yakin mesti ada sumthing yg ko bole jual kat mereka dan itulah BENDA HIKMATnya!

ojie,
ya betul, memikirkan sesuatu mmg la susah bak kata Henry Ford (yg jual keta Ford laaa) "Thinking is the HARDEST work to do".

so balik umah cube dok pikir pikir pikir apakah benda yg paling ko suka buat tp ada potensi jadikan ko jutawan. DAN JGN TAKUT FIKIRKAN BENDA2 MENGARUT SEKALIPUN pasal dari situ ia akan bawa ko ke benda paling praktikal sekali.

 
On August 8, 2008 at 2:57 AM , Q said...

erk kalau jual maruah lak cmner ek? bole laku tak? kakaka...